Vi bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside og konstant tilpasse den til dine behov. Vi bruger også cookies til at udvikle nye temaer og funktioner, som hjælper dig. Vi anbefaler, at du accepterer alle cookies på vores hjemmeside, da den ellers ikke vil fungere optimalt.

Accepter cookies og fortsæt Afvis cookies

Påskeharen i logoet – udpeges til firmaets succes

Remscheid, påskesøndag 1899. Mens hans børn leger, bladrer Johann Vaillant gennem det månedlige magasin "Alte und Neue Welt" ("Gammel og Ny Verden") og falder over et sjovt billede: En hare som udklækkes af et æg.

Rødkindede nisser og søde dyr står rundt omkring og beundrer æggets mirakel. Johann Vaillant er fascineret af scenen og beslutter sig for at købe både billedet og ophavsretten. For Vaillant, markerer dette starten på hans varemærkes enorme succeshistorie.

Meget markant varemærke profil

Lige fra starten gav "haren i ægget" Vaillant GmbH en meget markant varemærkeprofil. Siden 1899 har motivet prydet alle produkter, kataloger og brochurer produceret af det Remscheid-baserede selskab. Inden for blot et par år, havde Vaillants fremragende ry spredt sig over hele Tyskland og også ud over landegrænserne.

Vaillants første marketingchef

Da kravene til design begyndte at vokse i 1920’erne, hyrede Vaillant sin første marketingchef - en beslutning, som viste sig at sætte den fremtidige kurs for selskabet. Fra da af blev selskabets image promoveret ensartet og professionelt. Logoet blev tilpasset, og udformningen af Vaillant produkterne tilpasset tidens arkitektoniske krav. Virksomhedens varemærke blev re-designet for første gang.

Prototypen for logoet fødes

Vaillant gav sit logo klare linjer og konturer. "Haren i ægget" forblev det centrale tema, men ordet "Vaillant" blev tilføjet. Ved at kombinere det skrevne ord med billedet, blev identifikationseffekten med varemærket forstærket yderligere. Alle efterfølgende re-designs har været baseret på Lorber’s design, der fortsat ligner det oprindelige meget.

Haren bliver tegneseriefigur og går ind i folks hjerter

I 1935 fik haren en ny rolle. I den salgsfremmende brochure "Eine Königliche Hasengeschichte" (En kongelig hare-historie), efterlader haren sit æg og springer gennem verdenshistorien og historien om logoet. Han formår - med en god portion humor - at overbevise monarker om fordelene ved et varmt bad. I 1970'erne vendte Vaillant tilbage til succesen for denne legende interaktion med varemærket. En ny tegneserie blev udgivet med stor succes. Selv i dag, fortsætter dens popularitet.

Kraft, styrke og kompetence

I 1953 blev Vaillant logoet midlertidigt ændret: Ordet "Geyser" blev tilføjet til teksten. Dette for at forbinde den nyeste Geyser teknologi tættere med det velkendte Vaillant navn. Siden 1905 har Vaillant domineret markedet for væghængte vandvarmere med sin ophavsretbeskyttede "Geyser" vandvarmer. Et par år senere blev ægget omgivet af en beskyttende boks for at give udtryk for kraft, styrke og kompetence.

Columbus æg

Senere blev endnu et designelement tilføjet: Selskabets grønne nuance gør logoet let genkendeligt - som undersøgelser også har vist. De fleste tyskere ved, at Vaillant haren tilhører et selskab baseret i Nordrhein-Westfalen. Endvidere har mere end 70 % af alle tyskere hørt om Vaillant. I Østrig og Holland, opnår virksomhedens hare lignende resultater for dens image.

Så for virksomheden viste Johann Vaillant’s beslutning om at registrere haren som et varemærke i 1899 sig virkelig at være et "Columbus æg".

Dette interesserer måske også

Historie

Bæredygtighed

Firmaprofil